Waarom Het nieuwe werken gevaarlijk is


Aan de hand van de hypecycle geeft  Peter van Lonkhuyzen aan dat het te  voorspellen ios hoe het verder gaat met Het nieuwe werken. Pas op wat je ermee communiceert.
De weervrouw ’s avonds op tv doet meestal twee dingen. Ze zegt welk weer het op dat moment is en ze werpt een blik op de toekomst. Het eerste is tamelijk overbodig, want de meeste mensen hebben een raam om naar buiten te kijken. Het tweede is nuttig, mits het klopt wat ze zegt, maar dat is gelukkig vrij vaak het geval. We kunnen de weervrouw een weerwatcher noemen. Het bestaan van een hypewatcher is in veel opzichten precies hetzelfde: vertellen hoe nu nu is en hoe het morgen wordt. Hoe dat in zijn werk gaat, demonstreer ik aan de hand van Het nieuwe werken.

Hypecycle

We keren daartoe terug naar de al eerder besproken hypecycle. Ergens in de jaren 90 geïntroduceerd als een attractief idee door Gartner, zonder veel onderbouwing, is de grafiek van toepassing gebleken op tal van technologiehypes, en Het nieuwe werken is geen uitzondering. Lezers die tegenspreken dat Het nieuwe werken geen technologie- maar een organisatiehype is, wil ik graag voorhouden dat het fenomeen sterk leunt op de introductie van nieuwe technieken. En dat het daarom met name technologiebedrijven zijn die het hebben gepropageerd, met het lustig oog op meer afzet voor samenwerksoftware, videovergadersystemen etc.etc.   Waarom Het nieuwe werken gevaarlijk is