Waarom Het nieuwe werken gevaarlijk is
Aan de hand van de hypecycle geeft Peter van Lonkhuyzen aan dat het te voorspellen ios hoe het verder gaat met Het nieuwe werken. Pas op wat je ermee communiceert.
De weervrouw ’s avonds op tv doet meestal twee dingen. Ze zegt welk
weer het op dat moment is en ze werpt een blik op de toekomst. Het
eerste is tamelijk overbodig, want de meeste mensen hebben een raam om
naar buiten te kijken. Het tweede is nuttig, mits het klopt wat ze zegt,
maar dat is gelukkig vrij vaak het geval. We kunnen de weervrouw een weerwatcher
noemen. Het bestaan van een hypewatcher is in veel opzichten precies
hetzelfde: vertellen hoe nu nu is en hoe het morgen wordt. Hoe dat in
zijn werk gaat, demonstreer ik aan de hand van Het nieuwe werken.
Hypecycle
We keren daartoe terug naar de al eerder besproken hypecycle.
Ergens in de jaren 90 geïntroduceerd als een attractief idee door
Gartner, zonder veel onderbouwing, is de grafiek van toepassing gebleken
op tal van technologiehypes, en Het nieuwe werken is geen uitzondering.
Lezers die tegenspreken dat Het nieuwe werken geen technologie- maar
een organisatiehype is, wil ik graag voorhouden dat het fenomeen sterk
leunt op de introductie van nieuwe technieken. En dat het daarom met
name technologiebedrijven zijn die het hebben gepropageerd, met het
lustig oog op meer afzet voor samenwerksoftware, videovergadersystemen
etc.etc. Waarom Het nieuwe werken gevaarlijk is