Goed samenwerken is niet vanzelfsprekend. In zijn boek "Collaboration: How Leaders Avoid the Traps, Create Unity, and Reap Big Results", uit 2009 beschrijft Morten T. Hansen
'disciplined collaboration'. Een interview met hem staat hier.
'disciplined collaboration'. Een interview met hem staat hier.
Drie zaken zijn belangrijk bij het verbeteren van samenwerking binnen een organisatie:
- Selecteer de projecten om in samen te werken bewust (en welke projecten niet)
- Ben je bewust van de huidige barrières die voorkomen dat medewerkers samenwerken
- Ontwerp programma's die deze barrières slechten, dit is meer de aanpak van een ingreep. Als samenwerken vanzelfsprekend is, een onderdeel van de DNA van een organisatie kunnen de resultaten erg groot zijn.
Een online assessment geeft een organisatie over de onderstaande vier aandachtsgebieden inzicht in de mate waarin Samenwerken meet vanzelfsprekend kan worden.
De online assessment bestaat uit 4 tools:
- Geeft inzicht in de samenwerkingskansen in de organisatie. De uitkomst van dit deel van het assessment, geeft de organisatie inzicht in de mogelijke extra waarde die te realiseren is bij samenwerking tussen diverse afdelingen.
- Geeft inzicht in de 4 typen barrières, en de score per type.
- Geeft inzicht in de mate waarin de organisatie op, de 3 niveau's van cultivate disciplined collaboration, heeft toegepast.
- Dit gereedschap geeft je als persoon inzicht in je eigen stijl vergeleken met anderen als het gaat om je 'collaborative leadership style'.